Karar Sayısı
: 2012/3851
Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı tarafından
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (f) bendi kapsamında
yapılacak ihalelere ilişkin ekli Esasların yürürlüğe konulması; Başbakan
Yardımcılığının 4/10/2012 tarihli ve 1021 sayılı
yazısı üzerine, mezkur Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre, Bakanlar
Kurulu’nca 12/10/2012 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Abdullah GÜL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
B. ARINÇ M.
ŞİMŞEK B.
ATALAY B.
BOZDAĞ
Başbakan Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı V. Başbakan
Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı
S. ERGİN F.
ŞAHİN E.
BAĞIŞ N.
ERGÜN
Adalet Bakanı Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanı Avrupa
Birliği Bakanı Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanı
F. ÇELİK E.
BAYRAKTAR A.
DAVUTOĞLU M.
Z. ÇAĞLAYAN
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çevre ve Şehircilik Bakanı Dışişleri Bakanı Ekonomi
Bakanı
T. YILDIZ S.
KILIÇ M.
M. EKER H.
YAZICI
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Gençlik ve Spor Bakanı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Gümrük ve Ticaret Bakanı
İ. N. ŞAHİN C.
YILMAZ E.
GÜNAY M.
ŞİMŞEK
İçişleri Bakanı Kalkınma
Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı Maliye
Bakanı
Ö.
DİNÇER İ.
YILMAZ V.
EROĞLU
Milli Eğitim Bakanı Milli
Savunma Bakanı Orman
ve Su İşleri Bakanı
R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM
Sağlık
Bakanı Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
12/10/2012 TARİHLİ
VE 2012/3851 SAYILI
KARARNAMENİN EKİ
ESASLAR
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanım ve Temel İlkeler
Amaç
MADDE
1 – (1) Bu Esasların amacı;
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (f)
bendinde yer alan istisna kapsamında, finansmanının tamamı Kamu Düzeni ve
Güvenliği Müsteşarlığı tarafından karşılanacak ve sonuçlarından ilgili kamu
kurum ve kuruluşları, üniversiteler, özel sektör, sivil toplum kuruluşları
veya kamuoyunun faydalanacağı her türlü araştırma-geliştirme faaliyetlerine
yönelik hizmet alımlarında geçerli esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE
2 – (1) Bu Esaslar; 17/2/2010
tarihli ve 5952 sayılı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun 6 ncı ve 9 uncu maddeleri çerçevesinde ihtiyaç
duyulan, finansmanının tamamı Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığı
tarafından karşılanacak ve sonuçlarından ilgili kamu kurum ve kuruluşları,
üniversiteler, özel sektör, sivil toplum kuruluşları veya kamuoyunun
faydalanacağı her türlü araştırma-geliştirme faaliyetlerine ilişkin
hizmetlerin, yerli ve/veya yabancı gerçek veya tüzel kişilerden, 4734
sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (f) bendinde yer alan istisna kapsamında
satın alımına ilişkin süreçleri kapsar.
Dayanak
MADDE
3 – (1) Bu Esaslar, 4734 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin (f) bendi ile geçici 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Esaslarda geçen;
a) Araştırma-geliştirme (AR-GE): Müsteşarlığın
görev alanıyla ilgili veri, bilgi ve belgeleri toplamak, tasnif etmek,
analiz ve değerlendirmeler yapmak, araştırma ve projeler yapmak, yaptırmak
ve bu alandaki bilimsel çalışmaları desteklemek ve raporlar hazırlamak
üzere yapılan tüm çalışmaları,
b) Araştırma grubu: Tanımlanmış görev alanlarında,
Müsteşarlık tarafından belirlenen konu başlıkları etrafında yürütülen
serbest AR-GE faaliyetlerini yürütmek üzere üniversiteler ve kamu araştırma
kurumlarında çalışan araştırmacılardan oluşturulan grubu,
c) Bakan:
Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanı,
ç) Benzer iş:
İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından
benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat,
ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri
bakımından benzer özellik taşıyan işleri,
d) Birim:
Müsteşarlığın ana, danışma ve yardımcı hizmet birimlerini,
e) Doğrudan temin:
Bu Esaslarda belirtilen hallerde ihtiyaçların, İdare tarafından davet
edilen isteklilerle teknik şartların ve fiyatın görüşülerek doğrudan temin
edilebildiği usulü,
f) Eşik
değer: Müsteşarın teklifi üzerine Bakan tarafından belirlenen parasal
tutarı,
g) Hizmet:
Müsteşarlık tarafından yaptırılan veya desteklenen AR-GE faaliyetleri
kapsamındaki hizmetleri,
ğ) Hizmet
sunucusu: Hizmet alımı için teklif veren gerçek veya tüzel kişileri veya
bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
h) İdare:
Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığını,
ı) İdari şartname: İşin özelliği ile ihale usulünü
gösteren ve bu Esaslara uygun olarak hazırlanan belgeyi,
i) İhale yetkilisi: İdarenin, ihale ve harcama yapma yetki ve
sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak yetki
devri yapılmış görevlilerini,
j) İstekli: Hizmet alımı için teklif veren hizmet
sunucusunu,
k) Müsteşar: Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarını,
l) Müsteşarlık: Kamu Düzeni ve Güvenliği
Müsteşarlığını,
m) Panel Kurulu: Proje Yönlendirme ve Değerlendirme
Kurulu tarafından proje, etüt ya da film çalışmasının değerlendirilmesinin
özel bir uzmanlık gerektirdiğine karar verilmesi durumunda, konunun
niteliği itibarıyla uzman kişilerce değerlendirilmesi için oluşturulan ve beş
asil, iki yedek üyeden müteşekkil kurulu,
n) Panel yöntemiyle değerlendirme: AR-GE
faaliyetleri kapsamındaki çalışmalara ilişkin tekliflerin değerlendirilmesi
amacıyla, Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulu tarafından,
değerlendirmenin uzmanlık gerektirdiği tespit edilen konularda,
oluşturulacak olan panel kurulunca yapılacak değerlendirmeyi,
o) Pazarlık usulü: İdarenin ihale konusu işin
teknik detayları ile gerçekleştirme yöntemlerini ve fiyatı isteklilerle
görüştüğü usulü,
ö) Proje: Müsteşarlığın görev alanına giren
konularda politika ve strateji geliştirmede ve/veya mevcut politika ve
stratejilerin uygulamaya konulmasında ihtiyaç duyulan ve katkı sağlaması
beklenen AR-GE faaliyetlerini,
p) Proje formatı: Projenin konusu, yöntemi, kapsamı,
amacı, hedefi, miktarı, süresi, veri toplama stratejileri, örneklem sayısı,
yürütme kurulu ve proje maliyeti gibi bilimsel konuları içeren belgeyi,
r) Proje izleyicisi/izleyicileri: Projeyi yaptıran
Müsteşarlık biriminde çalışan, projeyi izlemek ve projenin sağlıklı bir
şekilde yürütülmesini takip ederek gerçekleşme evrelerini onaylamakla
görevli ilgili birim amirini ya da bu amirin görevlendireceği personeli,
s) Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulu:
Müsteşar veya görevlendireceği müsteşar yardımcısı başkanlığında, müsteşar
yardımcıları, daire başkanları ve birinci hukuk müşavirinin katılımıyla
oluşturulan kurulu,
ş) Sözleşme: Bu Esaslar kapsamında yapılacak
alımlarda Müsteşarlık ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
t) Teklif: Yapılacak alımlarda isteklinin
Müsteşarlığa sunduğu fiyat teklifi ile değerlendirmeye esas belge ve/veya
bilgileri,
u) Teknik
şartname: İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren belgeyi,
ü) Yerli istekli: Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı
olan gerçek kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre kurulmuş tüzel
kişileri,
v) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve/veya
sözleşme imzalanan istekliyi,
ifade eder.
Temel ilkeler
MADDE 5 – (1) Müsteşarlık, bu Esaslar kapsamındaki hizmet
alımlarında saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenilirliği, gizliliği,
kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarda ve zamanında
karşılanmasını, kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.
(2) Eşik
değerlerin altında kalmak amacıyla hizmet alımları kısımlara bölünemez.
(3) Yeterli
ödeneği bulunmayan hiçbir iş için ihaleye çıkılamaz.
(4) Bu Esaslara göre yapılacak ihalelerde pazarlık
usulü temel usuldür. Doğrudan temin yoluna bu Esaslarda belirtilen özel
hallerde başvurulabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Proje Konuları ve Seçimi
Proje konuları
MADDE 6 – (1) Tahsis edilmiş kaynaklar, sonucundan sadece
Müsteşarlığın yararlanmayacağı;
a) Müsteşarlığın görev alanına giren konulardaki AR-GE
faaliyetlerine yönelik hizmet alımları,
b) Plan, program, analiz, etüt, rapor, alan
araştırması ve strateji belgesi gibi dokümanların hazırlanması ve
uygulanması aşamasındaki gerekli AR-GE faaliyetlerine ilişkin hizmet
alımları,
c) Müsteşarlığın görev alanına giren ve
uluslararası ikili ve çok taraflı ilişkilerin geliştirilmesi kapsamındaki AR-GE
faaliyetlerine ilişkin hizmet alımları,
için
kullanılır.
Projelerin seçimi
MADDE 7 – (1)
Kurum dışından gelen proje önerileri Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kuruluna
gelmeden önce ilgili Müsteşarlık birimi tarafından ön değerlendirmeye tabi
tutulur. Ön değerlendirme 6 ncı maddedeki kriterler ve proje formatına
uygunluk açısından birim amiri başkanlığında toplam üç birim personeli
tarafından yapılır. Ön değerlendirme neticesinde Proje Yönlendirme ve
Değerlendirme Kuruluna taşınması uygun görülmeyenler gerekçesi ile sahibine
iade edilir. Gerekçesine uygun şekilde revize edilen öneriler tekrar ön
değerlendirmeye alınır.
(2) Yapılan ön değerlendirme neticesinde uygun
görülen proje önerileri ilgili Müsteşarlık biriminin teklifi olarak Proje
Yönlendirme ve Değerlendirme Kuruluna taşınır.
(3) Doğrudan
Müsteşarlık Makamına yapılan öneriler Araştırma-Geliştirme Daire Başkanlığı
tarafından ön değerlendirmeye tabi tutulur.
(4) Müsteşarlık
birimleri tarafından proje formatına uygun olarak hazırlanan proje
teklifleri doğrudan Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kuruluna taşınır.
(5) Birimlerin proje
teklifleri, Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulunca, 6 ncı maddede yer
alan konular çerçevesinde özgünlük, bilimsellik ve yapılabilirlik yönüyle
değerlendirilir.
(6) Proje Yönlendirme
ve Değerlendirme Kurulu, Müsteşar tarafından belirlenen dönemlerde veya
ilgili birimin teklifi ve Müsteşarın onayıyla, en az üçte iki çoğunlukla
toplanır ve kararlarını çoğunlukla alır. Eşitlik durumunda Kurul Başkanının
görüşü yönünde karar alınmış sayılır. Kurul üyeleri kararlarda çekimser
kalamaz. Karşı oy kullanan kurul üyeleri, gerekçelerini kurul kararına
yazmak ve imzalamak zorundadır. Proje Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulu
tarafından alınan kararlar, kurul başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır.
(7) Proje Yönlendirme
ve Değerlendirme Kurulu, gerekli gördüğü durumlarda proje tekliflerinin
panel yöntemi ile değerlendirilmesini isteyebilir.
(8) Proje Yönlendirme
ve Değerlendirme Kurulunun sekreterya hizmetlerini Araştırma-Geliştirme
Daire Başkanlığı yürütür.
(9) Projenin, Proje
Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulunda onaylanmasını müteakip, Müsteşar
veya projeyi yaptıran birim amiri tarafından alım yöntemi tespit edilir,
proje izleyicisi/izleyicileri belirlenir ve tespit edilen alım usulü
çerçevesinde gerekli iş ve işlemlere başlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Alım Yöntemleri ve Uygulaması
Pazarlık usulü
MADDE 8 – (1)
Pazarlık usulü, yapılacak değerlendirme sonucunda İdarece davet edilen
isteklilerin teklif verebildiği ve teknik detayların, gerçekleştirme
yönteminin ve fiyat tekliflerinin görüşüldüğü usuldür.
(2) Müsteşarlıkça
yapılacak değerlendirme sonucu belirlenen istekliler, davet üzerine fiyat
içermeyen ilk tekliflerini sunarlar.
(3) İhale
komisyonu idarenin ihtiyaçlarını karşılamaya uygun gördüğü her bir istekli
ile yöntem ve çözümler üzerinde görüşebilir.
(4) Fiyat
içermeyen teklifler ve/veya teknik görüşmeler sonucunda şartların
netleşmesi üzerine İdarece bu şartları karşılayabileceği tespit edilen
isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye
dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermeleri
istenir.
(5) Şartları
netleştirilmiş teknik şartname kapsamında fiyat tekliflerinin verilmesi
için isteklilere en az üç işgünü süre verilir.
(6) Bu
madde kapsamında yapılacak ihalelerde, ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere
isteklilerden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri
alınarak ihale sonuçlandırılır.
(7) Teklif
veren istekli sayısının ikiden az olması halinde ihale iptal edilir.
İhalenin iptal edilmesi durumunda, ihale dokümanı gözden geçirilerek varsa
hatalar ve eksiklikler giderilmek suretiyle, yeterliği tespit edilen bütün
istekliler tekrar davet edilerek ihale sonuçlandırılabilir.
(8) Tekrar
davet üzerine yapılan ihalede de istekli sayısının ikiden az olması
halinde, ihalenin iptali yoluna gidilmez.
Doğrudan temin ile yürütülecek projeler
MADDE 9 – (1) İlan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın
doğrudan temin yoluna aşağıdaki durumlarda başvurulabilir:
a) İhtiyacın
kamu kuruluşlarından ve araştırma gruplarından temin edilecek olması.
b) İhtiyacın
daha önce gerçek veya tüzel kişilerce hazırlanmış olup, Proje Yönlendirme
ve Değerlendirme Kurulunun uygun görüşü üzerine alımına karar verilmesi.
c) İhtiyacın,
bir çalışmanın uygulama içermeyen, uygulayıcıdan farklı uzmanlık isteyen ve
sadece hazırlık aşamasını kapsayan danışmanlık hizmeti niteliğinde olması.
ç)
İhtiyacın, Müsteşarlıkça yürütülen bir çalışma veya bu çalışmaya ait hizmet
alımı niteliğinde olması.
d) İhtiyacın
temininin, yabancı ülkelerde bulunan gerçek veya tüzel kişilerden
sağlanacak olması.
e) Hizmet
alımının eşik değeri aşmaması.
(2) Bu
maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma, 13 üncü maddede
sayılan yeterlik kurallarını arama ve yaklaşık maliyet hazırlama
zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya
kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin
edilir.
(3) Doğrudan
teminde 37 nci madde hükümlerine uygun olarak
sözleşme düzenlenmesi zorunludur.
(4) Her
yıl Kamu İhale Kurumu tebliği ile belirlenen doğrudan temin limitinin
altındaki alımlarda üçüncü fıkra hükmü uygulanmaz.
(5) İhtiyacın
kamu kuruluşlarından ve araştırma gruplarından temin edilecek olması
halinde bu Esasların 13, 26, 29 ve 31 inci maddeleri uygulanmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale Komisyonunun
Oluşumu ve Çalışma Şekli
İhale komisyonunun oluşumu
MADDE 10 – (1) Bu Esaslar kapsamındaki ihaleleri gerçekleştirmek
üzere, her yıl için Müsteşarlık bünyesinde sadece bir ihale komisyonu
oluşturulur.
(2) İhale komisyonu; her birimden iki personel
olmak üzere birim amirinin teklifi ve projelerden sorumlu müsteşar
yardımcısının onayı ile oluşturulur. Her bir ihale için aynı birimin bir
personeli asil, bir personeli yedek olarak ilgili birim amiri tarafından
belirlenir. Komisyon başkanı bir asil ve bir yedek olmak üzere onaylanan komisyon
üyeleri arasından Müsteşar tarafından belirlenir. Müsteşarlık birimlerinde
yeterli sayı ve nitelikte üye bulunamaması halinde, 4734 sayılı Kanun
kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.
(3) Komisyon üyeliği ile ihale yetkililiği görevi
ve bir projede ihale komisyonu üyeliği ile proje izleyiciliği görevleri
aynı kişide birleşemez.
İhale komisyonlarının çalışma şekli
MADDE 11 – (1) İhale komisyonu tek sayı olmak üzere başkan dahil
en az beş üyenin katılımı ile toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır.
Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. İlgili birim amirince uygun
görülen bir mazeret nedeniyle toplantıya katılamayacak üyenin yerine yedek
üye katılır. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur.
Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak
ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen
tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev
unvanları belirtilerek imzalanır.
(2) Komisyon üyelerinin gerekli incelemeyi
yapmalarını sağlamak amacıyla, ihale işlem dosyasının bir örneği, daveti
izleyen üç gün içinde komisyon üyelerinin görüşüne sunulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İhaleye Katılım Kuralları
Yaklaşık maliyet
MADDE
12 – (1) İhale yapılmadan önce
Müsteşarlıkça, her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi
hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir. Yaklaşık maliyet ihale
davetinde yer almaz, isteklilere veya ihale süreci ile resmi ilişkisi
olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
(2)
Yaklaşık maliyetin tespitinde;
a) Kamu
idareleri tarafından belirlenmiş fiyatlar,
b) Müsteşarlık
tarafından gerçekleştirilmiş aynı ve benzer işlere ait fiyatlar ve
ücretler,
c) (a)
ve (b) bentlerinde belirtildiği şekilde tespit edilememesi halinde, o
hizmete ilişkin alınacak fiyat tekliflerinin ortalaması alınmak suretiyle
veya konusunda uzman bilirkişi ve ekspertizlerden
soruşturularak oluşturulacak fiyatlar esas alınır. Bunlardan herhangi
birisinin öncelik sırası olmadan da kullanılabilir.
(3)
Fiyat araştırması için yapılan araştırmalarda fiyat sorulacak kişi ve
kuruluşlara yapılacak olan hizmetin ayrıntılı tarifi yapılır. Fiyatlar
katma değer vergisi hariç olmak üzere alınır. Farklı tarihlerde elde edilen
yaklaşık maliyet fiyatları Türkiye İstatistik Kurumu tarafından ilan edilen
her bir iş kalemi için yayımlanan Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE) rakamları
baz alınarak güncellenir.
(4) Yapılan
her türlü araştırmaya rağmen, gerçek fiyatları yansıtmadığı düşünülen
durumlarda, fiyatlar harcama birimince gerekçesi açıklanarak resen
belirlenir.
(5) Hizmete
ilişkin gider kalemlerinden bir kısmını Müsteşarlığın karşılamasının
öngörüldüğü durumlarda bu giderler, bunların neler olacağı teknik
şartnamede belirtilmek suretiyle, hizmet kalemlerinden düşülerek yaklaşık
maliyet oluşturulur.
(6) Hizmetin,
özgün niteliği veya ileri teknoloji nedeniyle özel uzmanlık gerektirmesi ve
sadece belirli hizmet sunucularından temin edilmesi durumunda Proje
Yönlendirme ve Değerlendirme Kurulunun onayı alınmak suretiyle yaklaşık
maliyet hesabı yapılmadan ihaleye çıkılabilir.
İhaleye katılımda yeterlik kuralları
MADDE
13 – (1) İhaleye katılacak
isteklilerden, ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin
belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen belgeler istenebilir:
a)
Ekonomik ve mali yeterliğin belirlenmesi için;
1) Bankalardan
temin edilecek isteklinin mali durumu ile ilgili bilgi ve belgeler
(referans mektubu, teminat mektubu, mevduat hesap dökümü vb.).
2) İsteklinin
bilançosu veya bilançosunun gerekli görülen bölümleri, yoksa bunlara
eşdeğer belgeleri (vergi dairesi veya yeminli mali müşavir onaylı son üç
döneme ait rapor vb.).
b) İsteklinin
iş hacmini gösteren toplam cirosu veya ihale konusu iş ile ilgili taahhüdü
altındaki ve bitirdiği iş miktarını ve işin türünü gösteren bilgi ve
belgeler.
c) Mesleki
ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;
1) İsteklinin,
mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve
teklif vermeye yasal olarak yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler (oda sicil
kaydı, vekâletname, imza sirküleri vb).
2) İsteklinin
ihale konusu iş veya benzer işlerde; hizmet alımları için Müsteşarlık
tarafından belirlenecek bedelin en az %40'ı oranında gerçekleştirdiği veya
denetlediği veyahut yönettiği benzeri işlerle ilgili deneyimini gösteren
belgeler (iş bitirme belgesi gibi).
3) İsteklinin
üretim ve/veya imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme faaliyetlerine ve
kaliteyi sağlamasına yönelik belgeler (sanayi odasından alınan kapasite
raporu, işletme belgesi).
4) İsteklinin
organizasyon yapısına ve ihale konusu işi yerine getirmek için yeterli
sayıda ve nitelikte personel çalıştırdığına veya çalıştıracağına ilişkin
bilgi ve/veya belgeler (iş sözleşmeleri, personel yeterlilik belgeleri,
sigorta aidat belgeleri, özgeçmişler, taahhütnameler, adli sicil kaydı
gibi).
5) İhale
konusu hizmet alımı işlerinde isteklinin yönetici kadrosu ile işi yürütecek
teknik personelinin eğitimi ve mesleki niteliklerini gösteren bilgi ve
belgeler.
6) İhale
konusu işin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine,
teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler
(demirbaş defteri dökümü vb.).
7) İstekliye
doğrudan bağlı olsun veya olmasın, kalite kontrolden sorumlu olan ilgili
teknik personel veya teknik kuruluşlara ilişkin bilgi ve belgeler.
8) İhale
konusu işin ihale dokümanında belirtilen standartlara uygunluğunu gösteren,
ulusal veya uluslararası kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite
kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikalar (TSE, ISO, patent,
lisans vb.).
9) Evvelce
tamamlanan benzer işlerin numuneleri, katalogları, fotoğrafları ve/veya
video çekimleri.
(2) Yeterlik
değerlendirmesi çerçevesinde Müsteşarlık tarafından istenen yukarıda
belirtilen bilgi ve/veya belgelerden ihale konusu işin niteliğine göre
hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında
ve ihaleye ilişkin davet belgelerinde belirtilir.
İhaleye katılamayacak olanlar
MADDE 14 – (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt
yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere
katılamazlar:
a) 4734
sayılı Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli
olarak kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991
tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan
veya örgütlü suçlardan veyahut kendi ülkesinde ya da yabancı bir ülkede kamu
görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı hükümlü bulunanlar.
b) İlgili
mercilerce hileli iflas ettiğine karar verilenler.
c) İhaleyi
yapan idarenin ihale yetkilisi kişileri ile bu yetkiye sahip kurullarda
görevli kişiler.
ç) İhale
konusu işle ilgili her türlü ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek,
sonuçlandırmak ve onaylamakla görevli olanlar.
d) (c)
ve (ç) bentlerinde belirtilen şahısların eşleri ve üçüncü dereceye kadar
kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve evlat
edinenleri.
e) (c),
(ç) ve (d) bentlerinde belirtilenlerin ortakları ile şirketleri (bu
kişilerin yönetim kurullarında görevli bulunmadıkları veya sermayesinin %10'undan
fazlasına sahip olmadıkları anonim şirketler hariç).
(2) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini
yapan yükleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale
konusu işin yüklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine
katılamazlar. Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan
şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip
oldukları şirketleri için de geçerlidir.
(3) Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler
ihale dışı bırakılarak alındıysa geçici teminatları gelir kaydedilir.
Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında tespit
edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı
gelir kaydedilerek ihale iptal edilir. Herhangi bir ödeme yapıldıysa kanuni
faizi ile birlikte tahsil edilir.
ALTINCI BÖLÜM
İhale
Dokümanı
İhale dokümanının içeriği
MADDE 15 – (1) Kamu tüzel kişilikleri, üniversiteler ve araştırma
grupları dışındaki gerçek veya tüzel kişilere yaptırılacak olan AR-GE
faaliyetlerine ilişkin çalışmalarda İdare tarafından hazırlanacak olan
ihale dokümanında, isteklilere talimatları da içeren idari şartname ile
sözleşme tasarısı, gerekli görüldüğü takdirde alınacak hizmetin teknik
ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname ve gerekli diğer
belge ve bilgiler bulunur.
İhale dokümanının hazırlanması
MADDE 16 – (1) İdare, ihtiyaç duyduğu alımların ihale
edilebilmesi için idari şartname, teknik şartname ve sözleşme tasarısını
hazırlar ve her sayfasını onaylar.
(2) İdare, ihale dokümanını davet tarihine kadar
kesinleştirir. İhale dokümanı hazırlanmadan davet yapılamaz.
İdari şartnameler
MADDE 17 – (1) İdari şartname,
işin özelliğine göre İdare tarafından düzenlenir.
Teknik şartnameler
MADDE 18 – (1) Hizmet alımlarında, gerek duyulması halinde
alınacak hizmetin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik
şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir.
(2) Müsteşarlıkça
hazırlanacak teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin
verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti
engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği
sağlaması zorunludur.
(3) Teknik
şartnamelerde, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara
uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamelerde
teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir.
İhale onay belgesi
MADDE 19 – (1) Yaklaşık maliyetin hesaplanması üzerine, yapılacak
işin ayrıntılı tarifini içeren, işin tanımı, bütçesi, bütçe yılı, süresi,
teminat alınıp alınmayacağı konularını haiz ve Kamu İhale Kurumunca
hazırlanmış olan tip onay belgesi kullanılmak suretiyle ilgili ihale
yetkilisi tarafından imzalı ihale onay belgesi düzenlenir.
İhale işlem dosyası
MADDE 20 – (1) İdare,
ihalesi yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenler. Bu dosyada; onay
belgesi ve eki yaklaşık maliyet hesap cetveli, proje formatı, ihale
dokümanı, davet metinleri, istekliler tarafından sunulan başvurular veya
teklifler, isteklilere yapılan bildirimlere ilişkin tebligat ve alındı
belgeleri ile ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile
ilgili bütün belgeler bulunur.
(2) Kamu tüzel
kişiliklerince yürütülecek olan AR-GE faaliyetlerine ilişkin hizmet
alımlarında sadece proje formatı, ihale onay belgesi, sözleşme tasarısı ve
diğer yazışmalar ihale dosyasında bulunur.
İhale dokümanında ve idari şartnamede yer alması
zorunlu hususlar
MADDE
21 – (1) İdari şartnamede ihale konusuna
göre genel olarak aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin
adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde iş tanımı.
b) İdarenin
adı, adresi, telefon ve faks numarası.
c) İhale
usulü, ihale tarih ve saati ile tekliflerin nereye verileceği.
ç)
İsteklilere talimatlar.
d)
İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri.
e) İhale
dokümanında açıklama isteme ve yapılma yöntemleri.
f)
Tekliflerin geçerlilik süresi.
g) İhale
konusu işin tamamına veya bir kısmına teklif verilmesinin mümkün olup
olmadığı.
ğ)
Ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderlerinden hangilerinin teklif
fiyatına dahil olacağı.
h) Tekliflerin
alınması, açılması ve değerlendirilmesinde uygulanması gereken ve bu Esaslarda
yer alan hususlar.
ı) İhale
kararının alınmasından sözleşmenin imzalanmasına kadar uygulanması gereken
ve bu Esaslarda yer alan hususlar.
i) İhalenin
sadece yerli isteklilere açık olup olmadığı ve yerli istekliler lehine
fiyat avantajı uygulanıp uygulanmayacağı.
j)
Teklif ve sözleşme türü.
k) Geçici
ve kesin teminat oranları ile teminatlara ait şartlar.
1) İhale
saatinden önce ihalenin iptal edilmesinde İdarenin serbest olduğu.
m) Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesinde İdarenin serbest
olduğu.
n) İhale
konusu işin başlama ve bitiş tarihi, yapılma yeri, teslim şartları ve gecikme
halinde alınacak cezalar.
o) Ödeme
yeri ve şartlarıyla avans verilip verilmeyeceği, verilecekse şartları ve
miktarı.
ö) Süre
uzatımı verilebilecek haller ve şartları.
p)
Vergi, resim ve harçlar ile sözleşme ve ilgili diğer giderlerin kimin
tarafından ödeneceği.
r)
İşyerinin sigortalanması ve sorumluluğuna ilişkin şartlar.
s)
Denetim, muayene ve kabul işlemlerine ilişkin şartlar.
ş)
Anlaşmazlıkların çözümü.
İhaleye
davet
MADDE
22 – (1) Bu Esaslar kapsamında pazarlık
usulüyle yapılacak hizmet alımlarında ihaleye davet, fiyat içermeyen
tekliflerin verileceği ihale tarihinden en az yirmi gün önce ellerinde
olacak şekilde isteklilere gönderilir. İhalenin davet metni idari
şartnameye aykırı olmamak şartıyla Müsteşarlıkça belirlenir.
İhale
dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE
23 – (1) Davet yapıldıktan sonra
ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması
zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit
edilerek önceki davetler geçersiz sayılır ve yeniden ihaleye çıkılır.
Ancak, teklif ve başvuruların hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya
teknik hatalar veya eksikliklerin Müsteşarlıkça tespit edilmesi ya da
isteklilere yazılı olarak bildirilmesi halinde, zeyilname düzenlenmek
suretiyle ihale dokümanında değişiklik yapılabilir. Yapılan
bu değişikliklere ilişkin zeyilname, son teklif verme veya son başvuru
tarihinden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek
şekilde ihale dokümanı alanların tümüne yazılı olarak iadeli taahhütlü
mektup yoluyla gönderilir veya imza karşılığı elden tebliğ edilir ve son
teklif verme tarihinden en az on gün önce bilgi sahibi olmaları sağlanır. Yapılan
değişiklik nedeniyle tekliflerin veya başvuruların hazırlanabilmesi için ek
süreye ihtiyaç duyulması halinde, teklif verme son başvuru tarihi bir
defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün süreyle zeyilname ile
ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, tekliflerini vermiş veya
başvurularını yapmış olan isteklilere teklif veya başvurularını geri
çekerek, yeniden teklif verme veya başvuru yapma imkanı
tanınır.
(2) Teklif
verme aşamasında, ihale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan
hususlarla ilgili olarak, istekliler son başvuru veya teklif verme gününden
onbeş gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama
talep edebilirler. Bu tarihten sonra yapılacak açıklama talepleri
değerlendirmeye alınmaz.
(3) Açıklama
talebinin Müsteşarlıkça uygun görülmesi halinde Müsteşarlıkça yapılacak
açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan tüm isteklilere yazılı olarak
iadeli taahhütlü mektupla bildirilir veya imza karşılığı elden tebliğ
edilir. İdarenin bu yazılı açıklaması, teklif verme veya son başvuru
gününden en az on gün önce tüm isteklilerin bilgi sahibi olmalarını
sağlayacak şekilde yapılır. Açıklamada, sorunun tarifi ve İdarenin
ayrıntılı cevapları yer alır; ancak açıklama talebinde bulunan isteklinin
kimliği belirtilmez. Yapılan yazılı açıklamalar, açıklama yapıldıktan sonra
ihale dokümanını alanlara, ihale dokümanı ile birlikte verilir.
İhale saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
MADDE
24 – (1) İdarenin gerekli gördüğü
veya ihale dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına engel olan
ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit edildiği
hallerde ihale saatinden önce ihale iptal edilebilir.
(2) Bu
durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle ihalenin iptal edildiği
isteklilere hemen duyurulur. Bu aşamaya kadar teklif vermiş olanlara
ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir. İhalenin iptal edilmesi
halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş sayılır ve bu teklifler
açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin iptal edilmesi nedeniyle
isteklilerce İdareden herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(3)
İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal nedenleri gözden geçirilerek
yeniden ihaleye çıkılabilir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Teklif Mektupları ve Teminatlar
Teklif mektuplarının şekli ve geçerlik süreleri
MADDE
25 – (1) Teklif mektubunun
aşağıdaki şartları taşıması zorunludur:
a)
Yazılı olması.
b) İhale
dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin belirtilmesi.
c) Fiyat
içeren tekliflerde teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun
olarak açıkça yazılması.
ç)
Üzerinde kazıntı, silinti ve düzeltme bulunmaması.
d) Adı,
soyadı veya ticaret unvanı ile T.C. kimlik ve vergi kimlik numaraları
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması.
e) Birim
fiyat olarak verilecek olan tekliflerde, proje formatına uygun olarak
yapılacak olan her birim için ayrı fiyat verilmesi.
(2) Sunulan
teklif mektuplarının şekil ve içerik bakımından yukarıda belirtilen
niteliklere uygun olmaması teklifin esasını değiştirecek nitelikte bir
eksiklik olarak kabul edilir. Teklif mektuplarının taşıması zorunlu
özelliklerinden herhangi birini taşımayan teklif mektupları değerlendirme
dışı bırakılacağından, bunların sonradan değiştirilmesi, düzeltilmesi veya
eksikliklerinin giderilmesi gibi yollara başvurulmaz. Teklif mektubu
reddedilen isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılmış sayılır.
(3) Ortak
girişim olarak teklif veren isteklilerin teklif mektuplarının, ortakların
tamamı tarafından veya yetki verdikleri kişilerce imzalanması gerekir.
Tekliflerin geçerlilik süresi ihale dokümanında belirtilir. Müsteşarlıkça
ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif ve sözleşme şartları
değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla, en fazla ihale dokümanında
belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.
Teminatlar
MADDE
26 – (1) İsteklilerden 4734 sayılı
Kanun hükümleri ve tip idari şartnamelerde yapılan düzenlemeler esas
alınarak teklif edilen bedelin %3’ünden az olmamak üzere geçici teminat,
sözleşme tutarının %6’sından az olmamak üzere de kesin teminat istenir.
Teminat mektubu verilmesi halinde, bu teminat mektuplarının kapsam ve
şekli, 4734 sayılı Kanuna uygun olarak Müsteşarlıkça belirlenir.
(2) Bu
Esaslar kapsamında yapılacak alımlarda 4734 sayılı Kanunun 34 üncü
maddesinde sayılan değerler teminat olarak kabul edilir.
(3) İsteklinin
iş ortaklığı olması halinde ortaklar hisseleri oranında teminat
verebilecekleri gibi toplam teminat miktarı ortaklık oranına bakılmaksızın
ortaklardan biri veya bir kaçı tarafından karşılanabilir. Bu Esaslara
aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez.
(4) Araştırma
gruplarınca yürütülecek AR-GE faaliyetlerine ilişkin hizmet alımlarında,
sözleşme bedelinin %6'sı oranından az olmamak üzere Müsteşarlıkça
belirlenecek miktarda teminat mektubu veya gayrimenkul ipoteği alınabilir.
(5) Geçici
teminat mektupları fiyat içeren ilk tekliflerle birlikte verilir.
(6) Geçici
teminat mektuplarında, teminat mektuplarının geçerlilik süresi tekliflerin
geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla olmalıdır.
(7) Tekliflerin
geçerlilik süresinin uzatılması halinde, geçici teminat mektuplarının
süresi de aynı süre kadar uzatılır.
(8) Kesin
teminat mektuplarının süresi, işin bitiş tarihi dikkate alınarak kesin
kabulün yapıldığı tarihten sonraki bir tarih olmak kaydıyla, İdare
tarafından belirlenir.
(9) Avans
verilmesi durumlarında alınacak olan avans teminat mektuplarının süresi
avansın mahsup süresi göz önünde bulundurularak İdare tarafından
belirlenir.
(10) Yabancı
bankaların veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantilerine
dayanılarak verilecek teminat mektuplarında, kontrgarantiyi
veren yabancı banka veya kredi kuruluşlarının ismi ve teminatının kontrgarantili olduğu belirtilmek zorundadır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Tekliflerin Alınması, Açılması ve Değerlendirilmesi
Tekliflerin alınması ve açılması
MADDE 27 – (1) Teklifler
ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar İdareye verilir. İhale
komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif verilmiş olduğu
bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye
başlanır. İhale komisyonu teklif mektuplarını alınış sırasına göre inceler.
25 inci maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan
teklif mektupları bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Teklif
mektupları isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına
göre açılır.
(2) İsteklilerin
belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici
teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik
veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler
tutanakla tespit edilir. İstekliler ile teklif fiyatları ve yaklaşık
maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin hazırlanan tutanak ihale
komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir teklifin reddine veya kabulüne
karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz.
Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 28 – (1) İsteklilerce verilen teklif belgeleri, 4734 sayılı
Kanun, bu Esaslar ve şartnamelerde belirtilen hususlar çerçevesinde,
aşağıda belirtilen standart formlar kullanılmak suretiyle değerlendirilir
ve ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir:
a) Uygun Olmayan
Belgelerin Uygun Sayılmama Gerekçelerine İlişkin Tutanak.
b) Pazarlık Usulünde
Uygulanacak Teknik Teklif Zarfı Açma ve Belge Kontrol Tutanağı.
c) Pazarlık Usulü
İhalede İsteklilerin Tekliflerini Vermeye Davet Edilmelerine İlişkin Form.
ç) Pazarlık Usulünde Uygulanacak Teklif Zarfı Açma
ve Belge Kontrol Tutanağı.
(2) İdari şartnamede Türk Lirası veya başka para
birimleri cinsinden teklif verilebileceği öngörülen ihalelerde tekliflerin
değerlendirilmesi, teklif edilen bedellerin ihale tarihindeki Türkiye
Cumhuriyet Merkez Bankası döviz alış kuru veya çapraz kur üzerinden ödemeye
esas para birimine çevrilmesi suretiyle yapılır.
İhale dışı bırakılma
MADDE
29 – (1) Bu Esaslar gereğince;
a) İflas
eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilan eden, işlerini askıya alan veya kendi
ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,
b)
İflası ilan edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı
borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki
mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan,
c) Türkiye'nin
veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik
prim borcu olan,
ç)
Türkiye'nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş
vergi borcu olan,
d) İhale
tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı
kararıyla hüküm giyen,
e) İhale
tarihinden önceki beş yıl içinde idareye yaptığı işler sırasında iş veya
meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu bu idare tarafından ispat
edilen,
f) İhale
tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki
faaliyetten men edilmiş olan,
g) İdare
tarafından bu Esaslara göre belirlenen bilgi ve belgeleri vermeyen veya
yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilen,
ğ) 4734
sayılı Kanunun 11 inci maddesine göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği
halde ihaleye katılan,
h) 4734
sayılı Kanunun 17 nci maddesinde belirtilen yasak
fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen,
istekliler ihale dışı bırakılır.
(2) İhaleye katılan
bütün isteklilerden (a), (b), (c), (ç), (d) ve (f) bentlerinde sayılan
durumlarda olmadığına dair belgelerin istenilmesi zorunludur. Bu belgelerin
ihale tarihinden önceki üç ay içinde düzenlenmiş olması gerekir. Ancak
isteklilerden, bu belgelerde yer alan bilgilerde, belgelerin düzenlenme
tarihinden sonra değişiklik olması halinde bu durumun İdareye
bildirileceğine ilişkin beyanlarını ortaya koyan yazılı taahhütnamelerin
verilmesi istenir.
(3) Ortak girişimlerde bu belgelerin bütün
ortaklarca sunulması zorunludur. Ancak, yabancı istekliler bakımından,
kendi ülkelerinin mevzuat hükümleri uyarınca sosyal güvenlik prim borcu ve
vergi borcu olma durumu, bu isteklilerin beyanları dikkate alınarak
Müsteşarlıkça değerlendirilir.
(4) Birinci fıkranın (c) bendinde düzenlenen
Türkiye'de kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcunun değerlendirilmesinde,
isteklinin;
a) İlgili mevzuatına göre tahakkuk eden prim
borçlarının süresi içinde ödenmemesi halinde kesinleşmiş prim borcu olduğu,
b) Prim borcuna karşı dava açılmışsa bu dava kesin
hükme (karar düzeltme aşaması dahil) bağlanana kadar kesinleşmiş prim borcu
olmadığı,
c) Vadesi geçtiği halde ödenmemiş ancak ilgili
kurum tarafından belli bir vadeye bağlanarak tecil edilmiş prim
borçlarının, vadesindeki ödemeler aksatılmadığı sürece, kesinleşmiş prim
borcu olmadığı,
ç) Prim borcunun, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre tahsili için ilgili
kurum tarafından yapılan her türlü işleme karşı dava açılması halinde,
açılan dava kesin hükme bağlanana kadar (karar düzeltme aşaması dahil)
kesinleşmiş prim borcu olmadığı,
kabul edilir.
(5) Birinci fıkranın (ç) bendinde düzenlenen
Türkiye'de kesinleşmiş vergi borcunun değerlendirilmesinde, isteklinin;
a) Beyan üzerine alınan veya maktu olarak
belirlenip ödemesi belirli tarihlerde yapılan vergilerde ödeme vadesi
geçmiş olup ödeme yapılmamış ise kesinleşmiş vergi borcu olduğu,
b) Resen, ikmalen veya Müsteşarlıkça yapılan
tarhiyatlara karşı dava açma süresi geçirilmediği sürece kesinleşmiş vergi
borcu olmadığı,
c) Resen, ikmalen veya Müsteşarlıkça yapılan
tarhiyatlara karşı vergi mahkemesinde dava açılmışsa, bu dava kesin hükme
(karar düzeltme aşaması dahil) bağlanana kadar kesinleşmiş vergi borcu
olmadığı,
ç) Vadesi geçtiği halde ödenmemiş ancak vergi
idaresi tarafından taksitlendirilmiş vergi borçlarının, vadesindeki
ödemeler aksatılmadığı sürece kesinleşmiş vergi borcu olmadığı,
d) Vergi borcunun, 6183 sayılı Kanuna göre tahsili
için vergi idaresince yapılan her türlü işleme karşı vergi mahkemesinde
dava açılması halinde, açılan dava kesin hükme bağlanana kadar (karar
düzeltme aşaması dahil) kesinleşmiş vergi borcu olmadığı,
kabul edilir.
(6) İsteklinin ilgili vergi dairesinden aldığı
vergi borcu olmadığına dair belgede, nakil olduğunun belirtilmesi durumunda
kayıtlı olduğu bir önceki vergi dairesinden de vergi borcu olmadığına dair
belge alınarak İdareye ibraz edilmesi gerekir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Ekonomik Açıdan En Avantajlı Teklif ve
İhalenin Sonuçlandırılması
Ekonomik
açıdan en avantajlı teklif
MADDE
30 – (1) Ekonomik açıdan en
avantajlı teklifin belirlenmesinde İdare, alım konusu hizmetin özelliklerini
de dikkate alarak maliyet, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik
değer gibi fiyat dışı unsurları dikkate alarak ekonomik açıdan en avantajlı
teklifi belirler.
(2)
İdare, alım konusu hizmetin gereklerini de dikkate alarak yukarıda
belirtilen unsurlardan başka unsurları da ekonomik açıdan en avantajlı
teklifin belirlenmesinde dikkate alabilir. Bu tür ihalelerde, ihale
dokümanında bu unsurlar parasal değerler olarak ifade edilir.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat
dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği alımlarda, idari
şartnamede fiyat dışı unsurların tamamının fiyat teklifi karşısındaki
ağırlık katsayısı ile fiyat teklifinin ağırlık katsayısı belirlendikten
sonra her bir fiyat dışı unsurun toplam fiyat dışı unsurlara ait ağırlık
oranı içindeki dağılımının idari şartnamede belirtilmesi zorunludur.
(4)
Yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde,
%15 oranına kadar idari şartnamede belirtilen fiyat avantajı da uygulanmak
suretiyle hesaplanacak teklifler üzerinden ekonomik açıdan en avantajlı
teklif belirlenir. Yerli istekliler lehine uygulanacak ise bu fiyat
avantajı, yabancı isteklilerin fiyat tekliflerine eklenmek suretiyle
hesaplanır. Yabancı isteklilerle ortak girişim yapmak suretiyle ihaleye
katılacak olan yerli istekliler bu fiyat avantajından yararlanamaz.
Aşırı düşük teklifler
MADDE
31 – (1) İhale komisyonu verilen
tekliflerden, diğer tekliflerin ortalamasına veya İdarenin tespit ettiği
yaklaşık maliyete göre %40 düşük olan teklifleri aşırı düşük teklif olarak
tespit eder. İdare, bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde
teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile
ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
(2) İhale
komisyonu;
a) Verilen
hizmet yönteminin ekonomik olması,
b) Seçilen
teknik çözümler ve teklif sahibinin hizmetin yerine getirilmesinde
kullanacağı avantajlı şartlar,
c) Hizmet
işinin özgünlüğü,
hususlarında yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri
değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen
veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. İhale
komisyonunca reddedilmeyen aşırı düşük teklifler, geçerli teklif olarak
dikkate alınır.
(3) Aşırı
düşük teklif değerlendirmesinde tekliflerin asgari maliyet yanında sözleşme
giderlerini karşılayıp karşılamadığı da dikkate alınır. Asgari maliyet ve
sözleşme giderlerini (sözleşme pulu ve karar pulu) dahi karşılamayan
teklifler reddedilir.
İhalenin
karara bağlanması, onaylanması ve sözleşmenin imzalanması
MADDE
32 – (1) Yapılan değerlendirme
sonucu ihale ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde
bırakılır ve ihale komisyonunca düzenlenen gerekçeli karar ihale
yetkilisinin onayına sunulur.
(2) İhale
yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını
onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder. İhale;
kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz
sayılır.
(3) İhale
kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce İdare, ihale üzerinde kalan
isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kamu İhale
Kurumundan teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek
zorundadır.
(4) İhale
üzerinde kalan isteklinin yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda, ihale
yetkilisince ihale kararı onaylanamaz ve ihale iptal edilir.
(5) İhale
sonucunun bütün isteklilere bildirilmesinin üzerinden yedi gün geçmesinin
ardından ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün
içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu
bildirilir. Sözleşmenin taraflarca imzalanmasından sonra hazırlanacak ihale
bilgi formu en geç otuz gün içinde Kamu İhale Kurumuna gönderilir.
Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE
33 – (1) İhale komisyonu kararı
üzerine İdare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal
etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün
isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi
nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak İdare, isteklilerin
talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden
isteklilere bildirir.
İhale üzerinde kalan isteklinin sözleşmeyi
imzalamaması
MADDE
34 – (1) İhale üzerinde kalan
isteklinin kesin teminatı vermemesi veya sözleşme imzalamaması durumunda,
4734 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi hükümlerine göre, ekonomik açıdan en avantajlı
ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla bu
teklif sahibi istekliyle sözleşme imzalanabilir. Ancak bu durumda, ihale
yetkilisinin onayından önce İdare, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci
teklif sahibi isteklinin de ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını
Kamu İhale Kurumundan teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi onaya eklemek
zorundadır.
Kamu İhale Kurumu tarafından inceleme
MADDE
35 – (1) Bu Esaslar kapsamında
yapılan hizmet alımı ihalelerindeki anlaşmazlıkların çözümünde Kamu İhale
Kurumuna başvurulmaz.
ONUNCU BÖLÜM
Sözleşmeler ile İlgili Esaslar
Sözleşme ilkeleri
MADDE
36 – (1) Bu Esaslara göre
düzenlenmesi gereken sözleşmelerde, ihale dokümanında yer alan şartlara
aykırı hükümlere yer verilemez, belirtilen haller dışında sözleşme
hükümlerinde değişiklik yapılamaz ve ek sözleşme düzenlenemez. Bu Esaslar
kapsamında yapılan sözleşmenin tarafları, sözleşme hükümlerinin
uygulanmasında eşit hak ve yükümlülüklere sahiptir. İhale dokümanında ve
sözleşme hükümlerinde bu ilkeye aykırı maddelere yer verilemez.
(2) Bu
Esaslara göre yapılacak alımlarda ve ihalelerde kullanılacak sözleşmeler,
37 nci madde hükümlerine uygun olmak üzere
Müsteşarlıkça düzenlenir.
Sözleşmede yer alması zorunlu hususlar
MADDE
37 – (1) Bu Esaslara göre
düzenlenecek sözleşmelerde aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
a) İşin
adı, niteliği, türü ve miktarı, hizmetlerde iş tanımı.
b)
İdarenin adı ve adresi.
c) Yüklenicinin
adı, varsa ticaret unvanı, tebligata esas adresi.
ç) Varsa
alt yüklenicilere ilişkin bilgiler ve sorumlulukları.
d) Sözleşmenin
bedeli, türü ve süresi.
e) Ödeme
yeri ve şartlarıyla avans verilip verilmeyeceği, verilecekse şartları ve
miktarı.
f) Ulaşım,
sigorta, vergi, resim ve harç giderlerinden hangilerinin sözleşme bedeline dahil olacağı.
g)
Vergi, resim ve harçlar ile sözleşmeyle ilgili diğer giderlerin kimin
tarafından ödeneceği.
ğ) Kesin
teminat miktarı ile kesin teminatın iadesine ait şartlar.
h)
Garanti istenilen hallerde süresi ve garantiye ilişkin şartlar.
ı) İşin
yapılma yeri, teslim etme ve teslim alma şekil ve şartları.
i) Gecikme
halinde alınacak cezalar.
j)
Mücbir sebepler ve süre uzatımı verilebilme şartları.
k) Denetim
işlemlerine ilişkin şartlar.
l) Proje
izleyicisi/izleyicileri tarafından yapılacak olan izleme ve takip usulleri.
m)
Sözleşmede değişiklik yapılma şartları.
n) Sözleşmenin
feshine ilişkin şartlar.
o)
Yüklenicinin sözleşme konusu iş ile ilgili çalıştıracağı personele ilişkin
sorumlulukları.
ö) Varsa
ihale dokümanında yer alan bütün belgelerin sözleşmenin eki olduğu.
p) Varsa
sözleşmenin gizlilik esasları.
r)
Anlaşmazlıkların çözümü.
Mücbir
sebepler
MADDE
38 – (1) Mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal
afetler.
b)
Kanuni grev.
c) Genel
salgın hastalık.
ç) Kısmi
veya genel seferberlik ilanı.
d)
Gerektiğinde İdare tarafından belirlenecek benzeri diğer haller.
(2) Süre
uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dahil
olmak üzere, İdare tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir sebep
olarak kabul edilebilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri
gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması,
yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması,
mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin
İdareye yazılı olarak bildirimde bulunması ve yetkili merciler tarafından
belgelendirilmesi zorunludur.
Denetim, muayene ve kabul işlemleri
MADDE
39 – (1) İdare tarafından teslim
alınan hizmetin muayene ve kabul işlemleri, ihale yetkilisi tarafından
belirlenen bir başkan ve en az iki üyeden oluşan muayene ve kabul komisyonu
tarafından yapılır. Sözleşmesinde hüküm bulunması halinde; imalat veya
üretim süreci gerektiren işler, ihale dokümanında belirtilen kalite ve
özelliklere göre yapılıp yapılmadığı hususunda, İdare tarafından belirli
aşamalarda ve aralıklarla denetlenebilir.
(2) Taahhüdün
tamamlanmış ve müstakil kullanıma elverişli bölümleri için kısmi kabul
yapılabilir.
(3) İdare,
alımı yapılan hizmetin niteliğini ve ilgili mevzuatını esas alarak denetim,
muayene ve kabul işlemlerine ilişkin düzenlemeler yapabilir.
(4) Muayene
ve kabul işlemleri, ihale yetkilisince uygun bulunması halinde, Kamu İhale
Kurumu tarafından yayımlanan ilgili muayene ve kabul yönetmeliklerine göre
yapılabilir.
Kesin teminatın iadesi
MADDE 40 –
(1) Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine
getirildiği ve yüklenicinin bu işten dolayı İdareye herhangi bir borcunun
olmadığı tespit edildikten sonra alınmış olan kesin teminatın; Sosyal
Güvenlik Kurumundan ilişiksiz belgesinin getirildiği saptandıktan sonra,
yapılan iş için bir garanti süresi öngörülmesi halinde yarısı, garanti
süresi dolduktan sonra kalanı, garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise
tamamı yükleniciye iade edilir.
(2) Yüklenicinin bu iş nedeniyle İdareye ve Sosyal Güvenlik
Kurumuna olan borçları ile ücret ve ücret sayılan ödemelerden yapılan
kanuni vergi kesintilerinin, kabul tarihine veya varsa garanti süresinin
bitimine kadar ödenmemesi halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek
kalmaksızın kesin teminatlar paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup
edilir, varsa kalanı yükleniciye verilir.
İade edilemeyen teminatlar
MADDE
41 – (1) Bu Esaslara göre mahsup
işlemi yapılmasına gerek bulunmayan hallerde, işin kabul tarihinden veya
garanti süresinin bitim tarihinden itibaren iki yıl içinde İdarenin yazılı
uyarısına rağmen talep edilmemesi nedeniyle iade edilemeyen kesin teminat
mektupları hükümsüz kalır ve bankasına iade edilir. Teminat mektubu dışındaki
teminatlar sürenin bitiminde Hazineye gelir kaydedilir.
Sözleşmede değişiklik yapılması ve sözleşmenin
devri
MADDE
42 – (1) Sözleşme imzalandıktan
sonra, sözleşme bedelinin aşılmaması ve İdare ile yüklenicinin karşılıklı
olarak anlaşması kaydıyla; işin yapılma veya teslim yeri ile işin
süresinden önce yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla işin süresi ve bu
süreye uygun olarak ödeme şartları hususlarında sözleşme hükümlerinde
değişiklik yapılabilir.
(2) Sözleşme,
zorunlu hallerde ihale yetkilisinin yazılı izni ile başkasına
devredilebilir. Ancak, devralacaklarda ilk ihaledeki şartların aranması
zorunludur. Ayrıca, isim ve statü değişikliği gereği yapılan devirler hariç
olmak üzere bir sözleşmenin devredildiği tarihi takip eden üç yıl içinde
aynı yüklenici tarafından başka bir sözleşme devredilemez ve devir
alınamaz.
(3) İzinsiz
devredilen veya devir alınan veya bir sözleşmenin devredildiği tarihi takip
eden üç yıl içinde devreden veya devir alanın sözleşmeleri feshedilerek
geçici ve kesin teminatları Hazineye gelir kaydedilir.
Sözleşmenin feshi ve tasfiyesi
MADDE
43 – (1) Sözleşmenin feshi ve
tasfiyesiyle ilgili hususlarda Borçlar Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Ceza ve ihalelerden yasaklama
MADDE
44 – (1) İhalelere katılmaktan
yasaklama, isteklilerin ceza sorumluluğu ve görevlilerin ceza sorumluluğu
hususlarında 4734 sayılı Kanunun 17, 58, 59 ve 60 ıncı
maddeleri uygulanır.
Tereddütlerin giderilmesi
MADDE
45 – (1) Bu Esasların uygulanması
sırasında doğacak anlaşmazlıklar ile uygulamaya ilişkin aksaklıkları
gidermeye, ilke ve standartları belirlemeye ve uygulama birliğini
sağlayacak gerekli düzenlemeleri yapmaya, gerekli bilgi ve belgeyi istemeye
Müsteşarlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE
46 – (1) Sayıştay görüşü alınan bu
Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
47 – (1) Bu Esasları Kamu Düzeni
ve Güvenliği Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
|